We hebben de smaak te pakken

"Ontdek de betoverende wereld van varen met Yachts4U"

Reisverslag :
vanaf de huurboot genieten van een vaarvakantie

Varen: doen we zeker nogmaals

We hebben de smaak te pakken! We gaan weer een boot huren

Dinsdag: De wolken waren ontzettend mooi

Onze vaarvakantie begon met een aantal uren les. Omdat wij nog onervaren waren, en maar met z’n tweeën waren vonden wij dit zelf een prettiger gevoel voordat we zelfstandig met de mooie Elisa verder zouden varen.

Onderweg naar Ossenzijl leren varen
Onze tocht begon vanuit de thuishaven van Yachts4U richting Ossenzijl. We hebben tijdens deze vaart onze les genoten van dhr.Horst. Het was een interessante vaart. Uiteindelijk kwamen wij in de haven bij Ossenzijl aan en hadden onderweg veel advies gehad over het hoe te handelen tijdens de vaart. En vooral ten alle tijde rustig blijven.

Met z’n tweeën verder
Vanaf dit moment moesten we het samen gaan doen, en begon onze vaarvakantie echt.
We besloten om richting Blokzijl te varen en daar te overnachten in de haven. Onderweg veel moois gezien, waarvan dit mooie gemaal.

Mooi gemaal tussen onze vertrekhaven en Ossenzijl

Een sluis richting haven.....

Bij Blokzijl kregen we te maken met een sluis voordat we daar de haven in konden varen, maar met geduld en voorzichtigheid zijn we daar buitengewoon netjes doorheen gekomen.
In de haven aangekomen zijn we aangemeerd en hebben daar onze nacht doorgebracht.

Blokzijl met mooie straatjes
De boot lag stevig aangemeerd, en wij zijn het dorpje Blokzijl even doorgelopen. Een fantastisch dorp om te genieten van alle mooie straatjes, maar ook de sluis is waar plaatje.

De sluis bij Blokzijl

Woensdag : genoten van de flora en fauna

Het is nog wat frisjes maar de zon schijnt alweer.

De volgende dag hebben wij onze tocht via het Giethoornse meer en de Belterwijde vervolgt richting Giethoorn. Tijdens de vaart vol genoten van de flora en fauna.

Vanaf de Belterwijde omhoog richting Giethoorn stond het vrijheidsbeeld in miniatuur met deze mooie Aalscholvers, dit plaatje wil ik toch echt even delen met jullie.

Varen naar Steenwijk
Vanaf daar de vaart doorgezet naar Steenwijk, waar wij aangemeerd zijn in de passantenhaven Steenwijk. In deze haven hebben we leuk contact gehad met de havenmeester, en ook besloten om daar een dag langer te blijven liggen ivm met de windkracht die donderdag zou opsteken.

'Het vrijheidsbeeld' in het klein in ons land

Vrijdag: een molen met een aantal ooievaars erop

Mooie plekjes gezien.

Deze dag zijn wij op tijd vertrokken vanuit Steenwijk om toch uiteindelijk s’avonds in Langweer te kunnen aankomen.
Via het kanaal Steenwijk-Ossenzijl weer veel mooie plekjes gezien. Waaronder een molen met een aantal ooievaars erop.

Net voordat we Friesland weer bereikten hebben we nog even een tussenstop gemaakt aan de Marekrite bij de Oldelamerbrug. Uiteraard ook belangrijk om voldoende pauze te nemen tijdens de vaart.

Onze reis werd vervolgd richting Yachts4U, waar wij de Pier Christiaansloot genomen hebben richting het Tjeukemeer.

In het dorp heerlijk gewandeld
Vanuit het Tjeukemeer zijn wij richting Langweer gevaren, waar wij aangemeerd zijn om te overnachten
We hebben ook in dit dorp heerlijk gewandeld, en veel moois gezien.
Tijdens de mooie plaatjes die ik geschoten heb viel het vooral op dat de wolken ontzettend mooi waren.

Kanaal Steenwijk-Ossenzijl molen met een aantal ooievaars erop
Marrekrite ligplaats bij de Oldelamerbrug
De passantenhaven Steenwijk

Zaterdag: weer veel mooie plaatjes geschoten

Zaterdagochtend de tocht doorgezet vanuit Langweer, een stukje over het Prinses margrietkanaal richting Heeg, daarna via Woudsend door naar Sloten. Rondom Woudsend ook weer veel mooie plaatjes geschoten.

Uiteindelijk in Sloten aan de kade overnacht, en uiteraard dit mooie dorp ook weer heerlijk doorgewandeld. Hier waan je in een totaal andere wereld.

De wolken waren ontzettend mooi

Zondag: wakker worden met een mooi ochtendrood

Deze ochtend stonden we op met een mooie ochtendrood aan de hemel, om nog even lekker te ontbijten en daarna onze tocht weer door te zetten.

Terwijl we vertrokken vanuit Sloten om op het gemak nog een leuke rustige vaart richting thuishaven te maken (zodat we op tijd konden tanken en voor 19:00 uur onder de Pier Christiaanbrug door konden varen) nog even een laatste blik op Sloten van achteruit onze boot genomen.

Goed voorbereid op weg
Via  de Le na de Lange Sleat richting Rengersbrug, waarvan we lang hebben moeten zoeken naar de breedte van deze brug. Deze stond namelijk als onbekend in de almanak 2. Om zeker te weten dat we hier doorheen konden hebben we uiteindelijk de nodige informatie via vaarweginformatie punt nl gevonden.
Voordat wij een tocht begonnen was dit namelijk allemaal al uitgezocht, zodat we niet voor verrassingen zouden komen te staan. Al met al zorgde dit ook voor een leuke opvulling tijdens onze vakantie.

Het Tjeukemeer over
Uiteindelijk door de brug heen over de Grutte Brekken, om daar via de Follegeasleat het Tjeukemeer over te steken richting de Pier Christiaanssleat. Aangemeerd bij jachthaven de Merenpoort om nog even te tanken, en daarna het laatste stukje richting de thuishaven.

Te allen tijde rustig blijven, geen paniek
Dit was voor ons de laatste uitdaging:  “Het schip netjes in de box aanmeren”. Maar met de vaarles in ons achterhoofd en de woorden “te allen tijde rustig blijven, geen paniek” hebben wij de boot uitmuntend in de haven aangemeerd. Als Afsluiting hebben we nog genoten van een mooie regenboog die op dat moment voor onze boot tot stand kwam.

Mooi ochtendrood aan de hemel
Een laatste blik op Sloten
Aan de kade overnacht
Hier waan je in een totaal andere wereld
Het schip netjes in de haven aanmeren

We hebben de smaak te pakken

Wij hebben ontzettend genoten van deze vaarervaring, en hebben de smaak te pakken om dit zeker nogmaals te gaan doen.
Uiteraard hopen wij met de aanlevering van deze foto’s kans te maken op de mooie waardebon om deze de volgende keer evt. te kunnen gebruiken.

Met vriendelijke groeten vanuit Ede
Johan en Helma Kraak

Lees meer reisverhalen van een vaarvakantie in Friesland

“Één dag op het water staat gelijk aan twee dagen aan land”, da's één van de slogans van Yachts4U.

En het klopt als een bus, wat mij betreft. Niet letterlijk natuurlijk, ik ben niet gek, nee, figuurlijk. Het is een gevoel. Doordat je steeds van horizon verandert, verandert op een dag van alles en voelt 's middags de ochtend al als lang geleden.

Yachts4U

Ook interessant:

Boot huren in Friesland
Fryslân

Friesland, watersport provincie bij uitstek!

Huren

Vaak gehoord: 'koop een boot en werk......'

Boten

Begonnen als verhuurder van een privé boot

Eén dag vakantie op het water staat gelijk aan twee dagen vakantie op land

Yachts for You!

Om met onze boten te varen is geen vaarbewijs nodig!
Geen vaarervaring?
Leer varen bij de start van uw huurperiode en ontdek ons land vanaf het water!