Bijzonder!

Bruggetjes die nog volledig met de hand bediend worden

We laten Grouw achter ons. Ons reisverslag deel 2.

yachts4u-yachtcharter-reisverslag-een-ervaring-Akkrum-een-groepje--reetjes-in-het-veld.jpg
Mooie natuur in Nederland

Dag 5: Dinsdag
Als we Akkrum gepasseerd zjn, zien we ineens een groepje reetjes in het veld staan. We keren en krijgen alle tijd om hier even van te genieten.

Daarna zetten we koers naar Aldeboarn.
We weten dat we daar zullen moeten keren, maar we vinden zo’n “uitstapje” waarin we van de route afwijken, altijd wel leuk.
Het vaartje is vrij smal, we gaan er heel rustig doorheen. We kunnen ook niet veel anders, want keren is geen optie. In Aldeboarn gekomen blijken er drie bruggetjes in het dorp te liggen, die nog volledig met de hand bediend worden.  We passen er maar net in, maar het is een ervaring die we niet hadden willen missen!

Een minder hoge boot dan de Lilian zou door kunnen varen door de vaste brug aan het eind van het dorp, maar wij moeten keren en dezelfde weg terug. Geen probleem voor de brugwachtster, die op haar fiets van de ene naar de andere brug gaat om ons weer het dorp uit te helpen.

Over groter water gaan we verder, via de Terkaplester- en de Goaiingarypster Puollen richting Joure.
We willen nog een keer in de vrije natuur overnachten. Regelmatig aan de walstroom is noodzakelijk voor zo’n boot met alle voorzieningen die daarop aanwezig zijn, maar dat hoeft niet elke dag. En we hopen op een mooie zonsopgang (vroeg op dus...).

Aan de Alde Wei vinden we een heerlijk rustige plek, daar leggen we dus aan.
Het valt ons op hoeveel roofvogels er zijn in dit gebied. En nu zit er eentje wel heel dichtbij! En wat zien we een mooie zonsondergang!
Grondmist, gouden gloed, dauw, spiegelingen in het water, spinnenwebben, het blijft een fantastisch gezicht.

Echt Bijzonder!

Het is een fantastisch gezicht, zo heel vroeg in de morgen

We laten Grouw achter ons.

Dag 6: Woensdag
Mijn broek is nat tot mijn knieen, ik sop in mijn schoenen, maar ik heb (met de camera) een heerlijke wandeling gemaakt tijdens de zonsopgang. Grondmist, gouden gloed, Heel vroeg op de morgen op een zonnige dagdauw, spiegelingen in het water, spinnenwebben, het blijft een fantastisch gezicht, zo heel vroeg in de morgen op een zonnige dag!

Vervolgens varen we via de Joustersluis naar Joure, winkelen wat, drinken wat en genieten van de zon (het wordt bijna eentonig...). We zien een mooi beeldengroepje van mensen die ogenschijnlijk luisteren naar het carillon van de kerk. Heel apart
Het is eigenlijk te warm om aan de wal te blijven en we besluiten nog een extra rondje te varen. Hoe is het mogelijk, zo eind september!
De Swarte en Wite Brekken en de Langwarder Feart doen we op ons akkertje om te eindigen in de jachthaven van Langweer.

Super Bijzonder!

Het was genieten!

Joure: een beeldengroep luisterend naar het carillon.

Dag 7: Donderdag
De week is bijna om. We hebben, voor ons gevoel, een enorme afstand afgelegd. Vooraf hadden we een route uitgestippeld, die we in de loop van de week meermaals uitgebreid hebben. Het gehele Friese Merengebied hebben we verkend, we hebben leuke plaatsjes gezien, zeker ook een paar die we nog helemaal niet kenden. Het was genieten!

Deze laatste dag gebruiken we om tot dicht bij de thuishaven van Yachts4U te komen, (we willen overnachten in Echtenerbrug), onze spullen op te ruimen en de boot te poetsen.
Maar we hebben nog tijd om een extra stuk te varen naar de sluis bij Oldemarkt. We genieten er op een eilandje nog even van het zonnetje.
Dan is het tijd om de laatste zaken te regelen. Aftanken, een ligplekje voor de laatste nacht zoeken en de wekker zetten om op tijd in de thuishaven te zijn.

Een fantastische week

Dag 8: Vrijdag

Om zeven uur loopt de wekker af.

Laatste spullen inpakken, ontbijt maken van alle restjes, nog even poetsen, wachten tot de brug opengaat om negen uur en dan de boot inleveren bij Song Chen.
Het was een fantastische week.
Het weer hebben we niet besteld, maar dat kon niet beter.
De boot was geweldig. Heerlijk ruim, goed voorzien van ruime bedden en per kamer een sanitairgroep, uitstekend ingericht en stil, wendbaar en betrouwbaar in het vaargedrag.
Complimenten voor Song  Chen en Ludwig, we komen zeker bij jullie terug!
Mede namens Theo, Ruud en Monique van Bijnen

Lees een volgend reisverslag.

Reisverslag: "per boot op weg, nieuwe avonturen tegemoet"

Ook interessant:

Boot huren in Friesland
Elf?

Naar Ijlst: decor voor de Kameleon films

Vragen

Wat te weten over het huren v.e. boot?

Route

Varen langs Heerenveen, een mooie route

Eén dag vakantie op het water staat gelijk aan twee dagen vakantie op land

Yachts for You!

Om met onze boten te varen is geen vaarbewijs nodig!
Geen vaarervaring?
Leer varen bij de start van uw huurperiode en ontdek ons land vanaf het water!