Dagen dat gasten de boten terugbrengen en de volgende gasten vertrekken: wisseldagen
Maandagen en vrijdagen

De "wisseldagen" in onze vertrekhaven

Gasten
Tevredenheids
Score
9,1
2 dagen per week

De dagen dat de boten terugkeren en weer vertrekken

Maandag en vrijdag.
De maandagen en de vrijdagen zijn bij ons de "de wisseldagen". De dagen dat de boten terugkeren en weer vertrekken.

Wisseldagen zijn dagen waarop er hard gewerkt wordt om binnen een periode van maximaal 6 uur de vloot weer in gereedheid te brengen voor de gasten die diezelfde dag 's middags vertrekken.
Hoe ziet zo een wisseldag eruit?
Een kijkje achter de schermen.....


Terugkeer

De boten komen terug

's Morgens uiterlijk om 10.00 uur worden de boten weer aan ons teruggegeven. Men heeft er dan een vaarvakantie van een weekend, midweek, week of langer op zitten.
Vaak begint het terugnemen van de boten reeds omstreeks 9.00 uur. Gasten die op tijd vanuit de haven naar huis of een volgende vakantiebestemming willen vertrekken om bijvoorbeeld, zeker als men ver moet reizen, de files later op de middag voor te zijn.

Het terugnemen van de boten omvat:

  • het samen controleren van de boot,
  • het doorlopen van een checklist en
  • een stuk administratie waaronder het teruggeven van de borg als de boot zonder schade aan de boot of aan derden veroorzaakt te hebben, dus in dezelfde staat als bij vertrek verkeerd. 

Onze ervaring is dat we in 99 van de 100 gevallen de boten in goede staat terugkrijgen
Na het afscheid van onze gasten wordt het rustig in de haven en kunnen onze medewerkers aan de slag met het voor vertrek gereedmaken van de boten.


Aan de slag

De voorbereidingen, een kijkje achter de schermen

De boten zijn overgedragen, de voorbereidingen voor vertrek diezelfde middag beginnen.
Allereerst worden spullen zoals gehuurde dekbedpakketten en / of handdoekpakketten van boord gehaald. Deze gaan linea recta de wasmachine in: wassen, drogen, strijken en hygiënisch verpakken begint reeds op de wisseldag. Er komen vaak zoveel spullen van boord dat niet alles binnen diezelfde wisseldag weer schoon is. De rest van de week wordt er dan ook doorgewerkt om onze extra 's voor onze volgende gasten te verpakken.


De monteur

Technische controle

Terwijl de spullen van boord worden gehaald begint het voltanken van de watertank en het technisch onderhoud. De monteur duikt het motorruim in en gaat aan de slag:

  • controle van accu's,
  • schoonmaken van de wierpotten
  • tot aan de controle op de werking van de toiletten,
  • hoorn,
  • de ruitenwissers en nog veel meer staat op zijn checklist.
    Starten van de motor, controleren van het oliepeil, noem maar op.
    En dat iedere wisseldag. Geen boot komt terug en vertrekt weer zonder dat technisch onderhoud!!

Details en meer

De klusafdeling

Schuren, plamuren, weer schuren, plamuren en drogen en vervolgens schilderen

Maar niet alleen de monteur is druk bezig.
De klusafdeling gaat de gehele boot door, controleert de verlichting, de waterdruk bij alle kranen, zorgt ervoor dat de televisie ontvangst via de Digitenne installatie voor onze Nederlandstalige gasten en de satelliet installatie voor onze Duitstalige gasten goed zijn ingesteld.

  • De fenders worden allemaal gecontroleerd en goed vastgemaakt,
  • de touwen worden gefatsoeneerd en
  • alle boten worden op een eenduidige manier aangemeerd. Het oog wil immers ook wat......

Vervolgens is de schoonmaak van de romp aan de beurt.
Vanaf een vlot worden romp en zwemplateau schoongemaakt. Er wordt nog een keer goed gekeken of er kleine schades aan de romp zijn, want kort daarop wordt begonnen met de reparatie van die kleine schades. Schuren, plamuren, weer schuren, plamuren en wachten vanwege drogen en vervolgens schilderen.
En dat iedere maandag en iedere vrijdag: iedere wisseldag.


Orde en netheid

De schoonmaak

Maar niet alleen 1) de monteur en de 2) klussenmannen zijn hard aan het werk.....

Het team verantwoordelijk voor de schoonmaak van de boten

Er is een derde groep collega's met ook een grote verantwoordelijkheid: de collega's die de boot schoonmaken.

Zeker als op een wisseldag alle 12 boten 's morgens terugkomen en 's middags weer vertrekken is het non-stop hard werken.
Elke kast, elke ruimte onder de zitbanken en bedden worden gecontroleerd en schoongemaakt. Heeft de vorige gast misschien spullen in een kast laten liggen? Is de safe leeg?

  • Het servies,
  • het bestek,
  • de wasbakken,
  • douches
  • en toiletten komen met nog meer ruimten aan boord stuk voor stuk aan de beurt.
    Elke gaatje en elke hoek moet schoon.

De documenten voor de volgende gasten worden klaargelegd, de spullen die men gehuurd heeft worden aan boord gebracht en op alle boten op eenzelfde standaard wijze klaargelegd.
Is de schoonmaak afgerond dan wordt deze afgemeld en komt de teamleidster alles controleren. Controle is immers geen daad van wantrouwen en twee zien meer dan één.
Als ook dat goed gaat: pas dan wordt de boot aan ons kantoor in Lelystad afgemeld en is de boot dus gereed voor overdracht aan onze volgende gasten.


De boten vertrekken

Gasten aan boord: de vaarvakantie kan beginnen

Het laatste team
De monteur, de klusafdeling en collega's van de schoonmaak: hun werk zit erop en de boten liggen klaar voor de overdracht.
Hiervoor is het overdrachtsteam verantwoordelijk.
De eigenaren van Yachts4U ontvangen alle gasten persoonlijk.
Na kennismaking gaan de collega's die de overdracht verzorgen aan de slag. De gasten worden meegenomen aan boord waar met de overdracht wordt begonnen.
Hierna brengen de kapitein en crew hun spullen vanaf de parkeerplaats aan boord en kunnen onze gasten gaan genieten van al het moois dat een vaarvakantie met zich meebrengt.

Naar beginpagina
Bij ons bent u de VIP!
Design & RealisatieAddNoise
Kies uw taal - Choose your language - Wählen Sie Ihre Sprache
Deel ons op
of
kopiëer onderstaande link

https://www.yachts4u.nl

Deel deze pagina op
of
kopiëer onderstaande link

https://www.yachts4u.nl/informatie/een-kijkje-achter-de-schermen