In het najaar een boot huren en de plekjes die wij leuk vinden opzoeken

"Beleef de sensatie van het water en laat je inspireren door Yachts4U"

Reisverslag van een vaarvakantie: varen in de herfst

We weten uit ervaring dat je, wanneer je in het najaar een boot huurt, je ook wel eens met regen te maken kunt krijgen.

Daar hebben wij ook tijdens onze vaarweek ons deel van gehad.
Wanneer ik in de aanloop naar een vaarvakantie met mensen praat zeggen ze vaak tegen mij, "hopen dat je een beetje mooi weer hebt".
Ik antwoord steevast dat het in de regel wel wat mee valt.

Zo was het ook deze keer. Ieder jaargetijde heeft z'n eigen charme. Kijk eens hoe mooi de kleuren zijn in de herfst, en nergens kun je het aanbreken van de dag zo mooi meemaken als in de vrije natuur.

Ik heb de gewoonte om de dag te beginnen met een heerlijk kopje koffie uit de Bialetti.
Zo was ik erbij toen de stralen van de zon net over de horizon kwamen, maar nog onder het wolkendek bleven. Een kort moment waarop zelfs op zo'n bewolkte dag de zon z'n licht over het land uit strooit.

Wanneer je in een vliegtuig zit stijg je boven de wolken uit, dan schijnt de zon de wolken van boven aan, wat de hele wereld om je heen wit maakt.
Die ochtend scheen de zon, rood van alle waterdeeltjes in de lucht, de grillige wolkenvelden van onder aan. Als je rustig blijft zitten zie je, wanneer het lichter en lichter wordt, de roofvogels boven de velden bidden.
Een prachtig gezicht

Als ik over een vaarvakantie praat zeggen mensen vaak tegen mij, "hopen dat je een beetje mooi weer hebt".

De plekjes die wij leuk vinden opzoeken

Wij hadden ons voorgenomen om te zijn in plaats van te zien.
Daar bedoel ik mee dat we deze vakantie er niet zozeer op in wilden zetten om een bepaalde route te varen, maar vooral de plekjes die wij leuk vinden wilden opzoeken om daar lekker te zijn.

Lemmer is daar één van.
Lemmer is zo'n dorpje waar in de dorpskern, vlak bij de sluis, de oude mannen van het dorp bij elkaar komen voor een kletspraatje.

Een leuke baai is waar je aan kunt leggen

​Vanuit Lemmer voeren we de Grootte Brekken op, en aan het eind daarvan gingen we linksaf, via Sloten, het Slotermeer en Woudsend naar het Heegermeer.

Vanaf daar door naar de Fluessen, naar de Nije Krúspôle.
Een leuk eiland, min of meer in de vorm van een hoefijzer. Het binnen deel daarvan is een leuke baai waar je aan kunt leggen.

Robinson Crusoe
Altijd leuk om dan even over het eiland te struinen, voel me dan net Robinson Crusoe. We zijn hier niet helemaal alleen, zoals Crusoe natuurlijk wel was. Maar......... het scheelt niet veel.
Ondertussen is het aardedonker rond de boot, en op wat geklots van de golven na is het heerlijk rustig.

Op het water leef je met de natuur

De dag erna was het onstuimig, en op het water leef je met de natuur.
Er stond een harde wind en dat merk je op de boot.

Wolken vlogen razendsnel voorbij, en de boot hing aan de touwen. Daar is niets mis mee, hoge wal is op zich prettiger dan aan lage wal liggen.

Wiegen op de deining
Naast de betekenis die het in het gezegde heeft betekend het ook dat de boot voortdurend tegen de wal aan beukt. Nee, dan liever wiegen op de deining.
Op die momenten ben ik wel blij met een pompeblêd om aan vast te liggen. Daar glijdt een touw niet snel vanaf.

Een groot compliment aan de Marekritte

Ik wil even van de gelegenheid gebruik maken om de organisatie en de medewerkers van de Marekritte een groot compliment te maken. Op mooie plekken in de vrije natuur leggen ze fantastische aanlegplaatsen aan, en onderhouden deze. Goede beschoeiing, steigers, kikkers, en meerpalen, alles om het gemak en het genot van de watersporter te vergroten.

Waar je met de boot drijft maakt niet uit

Na de Nije Krúspôle zijn we doorgevaren naar Workum.

De buienradar verraadde al dat het de 2e helft van de ochtend en de 1e helft van de middag zou regenen. Op zich geen probleem, we zaten warm en droog, en waar je drijft maakt wat dat betreft verder niet uit.
We kwamen in de stromende regen aan, maar gelukkig hadden we goede poncho's mee en daarmee was het eigenlijk best te doen.

Varen mag, nee moet, anders zijn

Varen mag, nee moet, anders zijn dan auto of motor rijden, en met wind erbij is dat het zeker ook!
Wind in de rug of voor de boeg, je merkt het allemaal. Om van zijwind nog maar niet te spreken.

Vlaggen
Vlaggen hebben dan ook nut op een boot. Je kunt ermee zien waar de wind vandaan komt, en da's wel handig om te weten. In Workum hadden we de wind vol voor de kop. Dat is voor het afgemeerd liggen wel fijn.
Leg je de boot andersom, met de wind op de kont, dan vangt de boot veel wind op dat grote vlak en daardoor ligt hij minder rustig in het water.

Verrekte handig

Toen het 's middags weer droog was hebben we Workum even wat uitgebreider bezocht, inclusief een bezoek aan het Jopie Huisman museum. Da's een voddenboer die ontzettend goed gelijkende schilderijen maakte van de afgedankte rommel in en rond zijn huis.
Hoe mooi het ook geschilderd is, het verhaal vond ik het mooiste.

Na ons bezoek aan Workum trokken we ons weer lekker terug in de Lucia. Kommetje snert en wat later kaasfondue, lekker hoor. Gezellige lampjes aan. Verwarming op 20°, WiFi aan boord (da's ook verrekte handig), wij zaten wel goed.

Lunchen op het achterdek als terras

De volgende dag scheen de zon volop, daarom besloten we om te lunchen op het achterdek. Wat een terras.

Richting Bolsward
Om 13:00 uur gooiden we los en voeren we Workum uit, richting Bolsward. Ook altijd leuk om te liggen.
2 uur later legden we in Bolsward in de Stadsgracht aan. In de kom waar je in aankomt is het leuk liggen, maar die plekken waren al bezet. Dus lieten we “onze” Lucia daar rustig langs glijden en maakten we aan het eind een scherpe draai naar bakboord.
Boot stil leggen en dan rustig achteruit de Stadsgracht in.

De schroefwerking
In het begin de schroefwerking af en toe een beetje corrigeren met de boegschroef, wanneer de boot wat meer vaart krijgt reageert ze ook weer op het roer. Sleutelwoord is rustig aan!

Het warme licht in de salons van de boten
’s Ochtends wandelden we door Workum, ‘s middags wandelden we door Bolsward. Wanneer je ’s avonds nog even een wandelingetje maakt over de steiger, zie je overal het warme licht in de salons van de boten, de gezelligheid straalt er vanaf.

Met de boot hier zijn voelt als vakantie

Ander favoriet plekje
Een ander favoriet plekje van ons is de Marrekritte Broek, aan het eind van de Noarder Alde Wei, tegenover de ingang van de Jouster Sylroede (da's de vaart naar Joure). Waar een stad z'n best moet doen om het echt donker te maken, hoef je hier alleen maar je kop buiten de boot te steken. Het is hier aardedonker en super rustig.

Eiland in het Tjeukermeer
Wat ook absoluut niet mag missen is tijd op Margjepolle, een eiland in het Tjeukermeer.
Hier zijn voelt als vakantie. 50 km van huis, en het voelt als een ander land.
Aanleggen op Margjepolle gebeurde, net als in Workum, in de regen. Maar ik zei het al, ook dit jaargetijde heeft z'n charme. Motor uit en de trap af de salon in. Luiken dicht, beslagen ramen, verwarming aan.
Wie doet je wat?

Lees meer reisverhalen van een vaarvakantie in Friesland

“Één dag op het water staat gelijk aan twee dagen aan land”, da's één van de slogans van Yachts4U.

En het klopt als een bus, wat mij betreft. Niet letterlijk natuurlijk, ik ben niet gek, nee, figuurlijk. Het is een gevoel. Doordat je steeds van horizon verandert, verandert op een dag van alles en voelt 's middags de ochtend al als lang geleden.

Yachts4U

Ook interessant:

Boot huren in Friesland
Fryslân

Friesland, watersport provincie bij uitstek!

Huren

Vaak gehoord: 'koop een boot en werk......'

Boten

Begonnen als verhuurder van een privé boot

Eén dag vakantie op het water staat gelijk aan twee dagen vakantie op land

Yachts for You!

Om met onze boten te varen is geen vaarbewijs nodig!
Geen vaarervaring?
Leer varen bij de start van uw huurperiode en ontdek ons land vanaf het water!